ESG
Hvem er vi?
Norwegian Group er et globalt konsern og en leverandør av multidisipline tjenester innenfor tilkomstteknikk, inspeksjon, betongrehabilitering, vindturbin-service, stillas, bygg og anleggstjenester, bemanning, prosjektledelse, totalentreprise EKOM, elektroinstallasjon og utstyrsutleie.
Våre selskaper er ISO-sertifiserte etter 9001, 14001 og 45001-standarden.
Vi bryr oss om miljøet
En styrket innsats innen miljø og bærekraft er blant våre framtidige satsingsområder. Vi ønsker å forbedre datagrunnlaget og innføre helhetlige og langsiktige planer for en grønnere arbeidshverdag i tråd med føringene i ISO 14001. Vårt miljøarbeid skal spisses, forankres og følges opp på alle nivå og i alle funksjonsledd i vår organisasjon, gjennom informasjon og holdningsskapende arbeid.
Aktuelt regelverk og retningslinjer
(som ligger til grunn for vårt arbeid med menneskerettigheter)
Åpenhetsloven
OECD-retningslinjer for flernasjonale selskaper
OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger
Konvensjoner fra ILO
FNs bærekraftsmål
Respekt for menneskerettigheter
Vi i Norwegian Group har som mål å ivareta våre ansatte på en forsvarlig og bestandig måte, i tråd med gjeldende krav og føringer. Det er en forventning om at de virksomheter vi kjøper produkter eller tjenester av har samme målsetting.
Åpenhetsloven, som retter fokus på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, trådte i kraft 1. juli 2022. Under finner du informasjon om konsernet og våre prosesser som skal sikre at vi overholder kravene i regelverket.
Gjennom å foreta aktsomhetvurderinger vil vi å øke bevisstheten om, og ved behov iverksette nødvendige tiltak, for å sikre den enkelte arbeidstakers rettigheter og ivaretakelsen av denne, både i egen virksomhet og blant våre leverandører av varer og tjenester.
Fundamentet vårt
Norwegian Group har utarbeidet etiske retningslinjer for ansvarlighet som omtaler hvilke mål, interne strategier, og forventninger vi har til eget selskap og våre leverandører når det gjelder å overholde menneskerettighetene. Retningslinjene er forankret hos ledelsen. Lederne sitter med det hele og fulle ansvaret for iverksetting og oppfølging av tiltak for å sikre at kravene i åpenhetsloven blir fulgt. Arbeidet med å ivareta anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i leverandørkjeden vil være en kontinuerlig prosess, der vi søker systematisk forbedring gjennom bevisstgjøring og handling.
AAK Energy har plikter etter åpenhetsloven. Norwegian Group har valgt å utføre en samlet vurdering og redegjørelse for hele konsernet. Bakgrunnen for dette er at disse har felles administrasjon, benytter mange av de samme leverandørene, og samarbeider tett i det daglige. Det vil fremkomme av rapporten hvilke deler av redegjørelsen som gjelder for det enkelte selskap. Dette vil i all hovedsak være relatert til funn og oppfølgende tiltak.
Vår definisjon på anstendige arbeidsforhold
Kort oppsummert
Rettferdig behandling og ikke-diskriminering
Vi ønsker ingen usaklig forskjellsbehandling på arbeidsplassen.
Trygge og sunne arbeids- og boforhold
Alle ansatte skal ha det fysisk og psykisk bra og sikkerhetsmessig trygt der en oppholder seg i arbeidstida.
Rettmessig lønn og rimelig arbeidstid
Arbeidsgiver må sørge for at de ansatte får en rettmessig og rettferdig lønn. Arbeidstiden skal være i tråd med nasjonale lover eller tariffavtale.
Regulære ansettelser
De ansattes rettigheter og sosiale beskyttelse skal primært ligge til grunn ved ansettelse og utføring av arbeid.
Respekt for organisering og retten til å delta i kollektive forhandlinger
Fagforeningsrepresentanter skal delta og i nødvendig grad bli lyttet til og respektert av ledere og ansatte på arbeidsplassen.
Respektere berørte lokalsamfunn
Vi forventer at våre leverandører respekterer menneskerettighetene til medlemmer av lokalsamfunn som påvirkes av deres aktiviteter.
Aktsomhetsvurdering
Vi har laget en prosedyre for aktsomhetsvurdering. I dokumentet beskrives omfang og ansvar. Den omhandler også hvordan vi skal gå frem for å vurdere og avdekke eventuelle uanstendige arbeidsforhold eller brudd på menneskerettighetene.
Aktsomhetsvurderingen består av ulike segmenter, og er en kontinuerlig prosess:
Vår policy
Kvalitet
Vi skal være en foretrukken leverandør innen våre fagfelt. Vi ønsker å levere våre tjenester i henhold til:
- Gjeldende retningslinjer og myndighetskrav
- Våre kunders krav og betingelser
- Våre egne interne retningslinjer
Vi arbeider kontinuerlig med å sikre:
- Gode leveranser og tjenester
- Fornøyde kunder og stolte ansatte
- Videreutvikling av kompetanse
Helse - Miljø - Sikkerhet
Vi skal ha best mulig sikkerhet og arbeidsmiljø for våre ansatte. Arbeidstakerne skal ha en aktiv og deltakende rolle i planarbeidet og under utarbeidelsen av ulike rutiner og prosedyrer.
Vår målsetting er å overholde:
- Gjeldende retningslinjer og myndighetskrav
- Våre kunders krav og betingelser
- Våre egne interne retningslinjer
Vi arbeider kontinuerlig med å:
- Holde høy sikkerhet og null skader på personell og utstyr
- Etablere et godt og trygt arbeidsmiljø
- Gi god og tett oppfølging av våre ansatte
- Forebygge sykefravær
Samfunnsansvar - Miljø - Bærekraft
Vi skal opptre som en ansvarlig samfunnsaktør. Vår overordnede målsetting er å gå i en grønnere retning i takt med vekst og utvikling. Vi ønsker gjennom vårt virke å overholde:
- Gjeldende retningslinjer og myndighetskrav
- Våre kunders krav og betingelser
- Våre egne interne retningslinjer
Vi arbeider kontinuerlig med å:
- Redusere vårt miljøavtrykk
- Lære opp alle ansatte om ansvarlig forbruk
- Opprettholde en mangfoldig ansattgruppe, preget av respekt og likestilling
- Sørge for anstendige arbeidsforhold og økonomisk vekst
- Støtte lokal kultur og barneidrett
Informasjonssikkerhet
Vi skal sikre både vår egen og våre kunder sin informasjon gjennom å ha:
- Sikker leverandør av IT-systemer
- God styring av IT-sikkerhet
- God opplæring av ansatte på IT-sikkerhet
Ønsker du å lese mer om våre funn og tiltak i 2023?
Varslingskanaler og klagemekanismer
Vi har laget en prosedyre for behandling av informasjonskrav. Denne inneholder blant annet ansvar og fremgangsmåte for å behandle henvendelser. Du kan forvente svar fra oss innen 3 uker.
Dersom du har spørsmål om vår håndtering og oppfølging av menneskerettigheter knyttet til ansatte internt og eksternt kan du finne kontaktinformasjon under.