Personvernerklæring for Norwegian Group

Denne erklæringen gjelder for Norwegian Group og selskapene i gruppen.

Når du er i kontakt med oss kan det være nødvendig for oss å behandle personopplysninger om deg. Vi bryr oss om ditt personvern og tar dette på alvor, og her kan du lese mer om hvordan vi håndterer opplysningene dine og hvilke rettigheter du har.

1. Hvem er ansvarlig for behandlingen?

Norwegian Group er ansvarlig for personopplysningene dine når du er i kontakt med oss. Hvert enkelt selskap i gruppen er også ansvarlig for opplysninger som behandles når du er i kontakt med det spesifikke selskapet.

Vår kontaktinformasjon er:

Org. nr.: 825 829 202

Adresse: Hamnegata 21B, 6100 Volda

E-post: [email protected]

Telefon: +47 70 07 60 07

Norwegian Group består av flere forretningsområder. For noen av disse kan det være egne nettsider og tjenester som krever ekstra forklaringer utover det som står i denne personvernerklæringen. I slike tilfeller vil det komme egne personvernerklæringer som kommer i tillegg til denne. Du vil bli informert hvis dette gjelder.

2. Hvordan vi behandler personopplysninger

Hvilke personopplysninger vi samler inn, hvorfor vi gjør det, og det rettslige grunnlaget for behandlingen, vil variere avhengig av hvilken relasjon vi har til deg og hvordan du er i kontakt med oss. Her er en oversikt over hvordan vi behandler personopplysninger i ulike situasjoner.

Vi bruker ingen form for profilering eller fullstendig automatisert behandling av dine opplysninger.

2.1 Dersom du kontakter oss

Når du tar kontakt med oss, enten via media, gjennom kontaktskjemaet på nettsiden vår, eller på andre måter, kan vi behandle personopplysninger om deg.

Dette kan typisk være informasjon som navn, e-postadresse, og annen relevant informasjon du gir oss for at vi skal kunne besvare din henvendelse.

Vi behandler opplysningene dine fordi vi er interessert i å kunne svare på henvendelsen din på best mulig måte.


2.2 Vår næringsvirksomhet

Det kan være nødvendig for oss å behandle personopplysninger om deg dersom du er ansatt hos en av våre partnere, leverandører, kunder, eller om vi får kontakt med deg angående investeringer eller finansiering.

Vanligvis vil dette være kontaktinformasjon som navn, e-post og telefonnummer, samt informasjon om hvor du jobber og hvilken stilling du har. Vi behandler også annen informasjon du gir oss eller som blir relevant under vår kontakt, så langt det er nødvendig.

Grunnlaget for denne behandlingen er vår legitime interesse i å utføre oppgaver knyttet til vår virksomhet, for eksempel ved å samarbeide med din arbeidsgiver.

2.3 Rettslige forpliktelser

Vi er pålagt ved lov å behandle personopplysninger i enkelte situasjoner, som for eksempel for å overholde krav innen skatt, regnskap eller juridiske prosesser. Dette kan bety at vi må behandle personopplysninger om deg, for eksempel hvis navnet ditt står på en faktura eller kontrakt som vi må oppbevare.

Det rettslige grunnlaget for behandlingen er den juridiske forpliktelsen vi er underlagt.

Opplysningene vil bli slettet når vi har oppfylt formålet med behandlingen, for eksempel når rapporteringsplikten er oppfylt eller vi ikke lenger er pålagt å beholde opplysningene.

2.4 Due diligence

Når vi vurderer potensielle forretningspartnere, kan vi gjennomføre en due diligence-prosess (selskapsgjennomgang). Dette innebærer at vi innhenter informasjon som egenerklæringer, taushetserklæringer, og utfører bakgrunnssjekker og sikkerhetsvurderinger av ansatte i det aktuelle selskapet.

I forbindelse med due diligenceprosessen vil vi også kunne behandle personopplysninger som navn, kjønn, alder, stilling, og offentlig tilgjengelig informasjon som vi mener er nødvendig for å gjennomføre gjennomgangen.

Grunnlaget for å behandle disse personopplysningene er vår berettigede interesse i å verifisere forretningspartnere og sikre et nødvendig kvalitets- og sikkerhetsnivå i våre prosesser, tjenester og leveranser.

Hvis behandlingen krever mer enn vår berettigede interesse kan rettferdiggjøre, vil vi innhente ditt samtykke.

2.5 Ved søknad på stilling

Når du søker jobb hos oss, samler vi inn personopplysningene dine som navn, kontaktinformasjon, erfaring og eventuelt bilde. Senere i rekrutteringsprosessen samler vi også inn informasjon om hvilket land du bor i, arbeids- og oppholdstillatelse, lønnsinformasjon og referansene du oppgir til oss og det de velger å dele med oss.

Formålet med behandlingen er å vurdere deg for ansettelse hos oss. Vårt grunnlag for å behandle personopplysningene er at dette er nødvendig for at vi skal kunne inngå en eventuell avtale med deg om fast eller midlertidig ansettelse.

Hvis du ikke blir ansatt, vil vi slette personopplysningene dine etter at ansettelsen er gjort, og senest innen tre måneder. Hvis vi ønsker å beholde CV-en din for fremtidige stillinger, vil vi be om samtykke til dette. I så fall vil opplysningene dine bli lagret i våre systemer i opptil 3 år.

 

3. Deling av personopplysninger

3.1. Databehandlere

Personopplysningene dine vil være tilgjengelige for våre leverandører som behandler dem på våre vegne. For å sikre dine rettigheter, vil det bli inngått avtale med våre leverandører som blant annet innebærer at dine personopplysninger ikke kan brukes for andre formål. Leverandørene våre må også avtale med sine egne underleverandører for å sikre at de følger de samme reglene.

Enkelte av våre leverandører befinner seg i land utenfor EU/EØS. Det betyr at personopplysninger kan overføres eller er tilgjengelig fra et land med et regelverk som ikke gir samme grad av beskyttelse av personopplysninger sammenlignet med reglene i Norge. For å beskytte ditt personvern, vil vi sikre at overføringen skjer i henhold til gjeldende personvernlovgivning, for eksempel ved å bruke EUs standardkontrakter for internasjonale overføringer eller tilpasse kontrakten til norske krav.

3.2 Andre tredjeparter

Vi deler ikke personopplysningene dine med andre uten et lovlig grunnlag. Dette kan være ditt samtykke eller en lov som krever eller tillater utlevering av opplysningene.

Hvis vi må dele opplysningene dine med tredjeparter i land utenfor EU/EØS, vil vi sørge for at dette skjer i henhold til gjeldende personvernlovgivning for å beskytte ditt personvern.

3.3 Andre Selskaper i Norwegian Group

Vi samarbeider med andre selskaper i Norwegian Group og fra tid til annen kan det være nødvendig å dele personopplysninger med disse. Dette kan være nødvendig for å oppfylle din forespørsel, fordi vi samarbeider om å levere en tjeneste eller fordi vi deler IT-systemer.

3.4 Informasjonskapsler hjemmesider

Det benyttes ingen informasjonskapsler (cookies) for innhenting av informasjon om besøk på våre hjemmesider (www.nog.no).

4. Sikring av våre IT-tjenester og -løsninger

Norwegian Group sine IT – tjenester er basert på en hybridmodell med både on-premise- og skyløsninger.

5. Sletting av personopplysninger

Vi sletter personopplysninger når de ikke lenger er nødvendig for å oppfylle formålet de ble innhentet for. Vi fastsetter lagringstiden basert på en vurdering av formålet med behandlingen, lovpålagte lagringsfrister, risiko for eventuelle rettslige tvister, foreldelsesfrister og forretningsmessige behov.

Dersom behandlingen er basert på ditt samtykke, vil vi slette personopplysningene hvis du trekker ditt samtykke tilbake, med mindre det finnes et annet gyldig grunnlag for å fortsatt behandle personopplysningene.

6. Dine rettigheter

Du har rett til å be om innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi har om deg, med visse unntak. Du kan også be om å begrense behandlingen, gjøre innsigelser mot behandlingen, og i visse tilfeller be om at opplysningene overføres til en annen aktør.


Hvis vi behandler opplysningene dine basert på ditt samtykke, er det frivillig å gi samtykke, og du kan trekke det tilbake når som helst.

Du kan lese mer om innholdet i dine rettigheter og når disse gjør seg gjeldende, på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.

Vær oppmerksom på at vi kan være forpliktet til å beholde visse opplysninger på grunn av lovkrav, som regnskaps- og bokføringsloven, eller for å beskytte andres personvernrettigheter.

Hvis du vil utøve dine rettigheter, ta kontakt med oss som beskrevet under «kontaktinformasjon».

6.1 Klage på behandling av opplysninger

Hvis du mener at vi behandler personopplysningene dine på en feilaktig måte, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss så vi kan oppklare eventuelle misforståelser og vurdere dine innsigelser. Om vi ikke kommer til enighet har du rett til å klage til Datatilsynet. Du finner mer informasjon på www.datatilsynet.no.

7. Kontaktinformasjon

Hvis du har spørsmål, kommentarer, ønsker å benytte deg av dine rettigheter eller klage på behandlingen av dine opplysninger, kan du ta kontakt med oss via e-post til [email protected].

8. Endringer i personvernerklæringen

Vi oppdaterer personvernerklæringen ved endringer i hvordan vi behandler personopplysninger. Du vil alltid finne siste versjon av vår personvernerklæring på hjemmesiden vår, www.nog.no.

Sept. 2024

Skroll til toppen